Gjennom pilotskoleprosjektet får elever, lærere og skoler anledning til å delta i planlegging, utvikling og utprøving av digitale læringsressurser som skal møte krav og mål i læreplaner. Både tverrfaglighet og dybdelæring er sentrale elementer i alle fag, og NDLA ønsker å utvikle ressurser som ivaretar disse aspektene.
Formål
De siste årene har vi, gjennom pilotskoleprosjektet, hatt stor suksess med å involvere elever og lærere i testing, utprøving og forbedring av NDLA.
Samarbeidet skal resultere i nye læringsressurser som skal bidra til best mulig læring for elever i videregående opplæring. Ved å gi NDLA gode ideer og innspill til forbedringer, bidrar elever og lærere til et NDLA som er tilpasset elevers behov.
Dette gjøres ved:
- å involvere elever og lærere i planlegging, testing, utprøving og forbedring av brukervennlighet, fag og innhold på ndla.no
- å innhente informasjon om hvordan lærere og elever bruker digitale ressurser fra NDLA og andre kilder i undervisningen
Aktuelle pilotskoler
Vi ønsker et samarbeid med videregående skoler med faglig bredde innenfor studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningstilbud. En ideell pilotskole er en skole hvor innovasjon, digitalisering og pedagogisk bruk av IKT står i sentrum.
Organisering og omfang
Innhold og omfang på oppdragene kan variere. Det kan for eksempel dreie seg om samarbeid rundt idemyldring om innhold og oppgaver til ulike emner, jevnlig vurdering av konkrete fagressurser, testing av ressurser under utvikling eller brukertesting av struktur og design.
Eksempler på oppdrag:
- intervjuer og/eller workshops rundt ideer til innhold i fag og tverrfaglige ressurser.
- brukertesting av konkrete ressurser under utvikling. En slik brukertest har en varighet på mellom en halv og en hel skoledag og involverer alt fra fem elever til en hel klasse.
- utprøving og vurdering av faglig innhold som involverer klasser og lærere. Disse oppdragene pågår over en definert periode.
- samarbeid mellom fagmiljøer/fagteam på skoler og fagredaksjoner i NDLA.
- utprøving og testing av arena for samarbeid og deling.
- utprøving og testing av eventuelle andre utviklingsprosjekter NDLA skal jobbe med i skoleåret.
- Planlegging og utvikling av nye fagene det er vedtatt at skal ligge på NDLA.
Godtgjørelse og kontrakt
Skolen godtgjøres per oppdrag avhengig av oppdragets størrelse. Mindre brukertester og små oppdrag godtgjøres med et mindre honorar, avhengig av omfang. Lærere kan få utbetalt honorar dersom oppdrag ikke inkluderer utprøving sammen med elever. Skriftlig avtale vil bli utarbeidet kort tid etter avtaleinngåelse.
Stor suksess
Pilotskoleprosjektet i NDLA har vist seg å være en suksess. Ved stor interesse vil vi prioritere skoler som har mulighet til å delta i flere fag.
Sagt av elever og lærere om pilotskoleprosjektet:
- jeg har lært meg nye måter å jobbe på
- å benytte forskjellige læringsstrategier har gjort læringsprosessen mer spennende
- vi har fått muligheten til å komme med vår mening om noe viktig
- eg har blitt flinkare på å bruka NDLA etter at me har vore pilotklasse
- elevene som deltok i brukertesting opplevde at de hadde reell innflytelse
- Jeg har fått rikelig anledning til å reflektere rundt egen didaktikk
Interessert?
Følg med på ndla.no/om/om-ndla, eller facebook.com/ndla.no, vi lyser vanligvis ut en gang i året.
Søkeord: pilot, pilotskule, beta, beta-test, bidra, brukertest